“Melayu
“ dalam kosakata internasional lebih dikaitkan dengan negara Malaysia, dan
seringkali dikaitkan dengan agama Islam dan kalangan kaum bangsawan
(raja-raja), padahal kesadaran kebangsaan “Melayu Raya” bermula dari kalangan
masyarakat awam di Philipina, di daerah beragama Katolik dan dari seorang
berketurunan “Tionghoa” Philipina bernama Yose Rizal.
Ketika
Nusantara ditaklukkan Portugis dan Spanyol yang bermula dari penaklukan Malaka
tahun 1512, kesadaran kolektif “Melayu” digalang oleh kalangan terpelajar hasil
didikan penjajah (kolonial) di Nusantara, baik di Singapura, Batavia ataupun
Manila. Kalangan Raja di Nusantara baik Raja Johor, Raja Yogyakarta, Raja Bone
lebih berkonsentrasi mengamankan Wilayahnya dari gangguan perang saudara, tidak
ada rasa kebangsaan “melayu”, yang ada hanya semangat kedaerahan.
Ketika kalangan awam melayu terkebelakang, kalangan
terpelajar di Philipina telah mengenal Eropa dan telah menyebar ke seluruh
masyarakat awam, karena itu dapat
dikatakan waktu itu kalangan kaum nusantara masih terkebelakang dan sedikit
sekali yang berpendidikan, dan melayu yang berpendidikan rasional dan global hanya di Philipina. Kemajuan pendidikan Philipina ini terbukti, sekarang
lebih banyak sarjana dan yang mengerti bahasa Inggris di Philipina dari negara
di Nusantara lainnya.
Di
Filipina, banyak orang Filipina menganggap istilah "Melayu" merujukkan pada
penduduk asli negara dan juga penduduk negara jiran seperti Indonesia,
Malaysia, Singapura. Tanggapan salah ini adalah sebahagiannya oleh kerana ahli
antropologi Amerika H. Otley Beyer yang bercadangkan bahwa orang Filipina
adalah sebenarnya orang Melayu yang berhijrah dari Malaysia dan Indonesia.
Istilah ini dalam gilirannya disebarluas oleh para sejarawan Filipina dan masih
diajari dalam banyak sekolah. Meskipun, konsensus yang ketara di kalangan ahli
antropologi sezaman, ahli arkeologi, dan ahli bahasa sebenarnya mencadangkan yang
terbalik; yaitu bhawa nenek moyang orang Austronesia Malaysia dan Indonesia
telah terdahulunya berhijrah ke arah selatan dan barat dari Filipina sewaktu
zaman prasejarah dari tempat asalnya di Taiwan.
Pemerintahan
Gereja menjadi faktor keterpelajaran masyarakat Philipina. Gereja melaksanakan pendidikan
dan mempunyai kuasa di Philipina, sebagian dari kalangan terpelajar dari Gereja
ini lahirlah orang yang memberontak kepada Gereja dan kapada Pemerintah Spanyol
sendiri-yang merupakan pimpinan tertinggi Gereja Spanyol-. Salah satu yang
pertama memberontak dari kalangan awam, atau saat itu disebut dari kalangan “Melayu”
adalah Yose Rizal.
José
Protasio Rizal Mercado y Alonso Realonda (19 Jun 1861,Calamba, Laguna - 30 Disember 1896,
Bagumbayan, Manila) adalah wira kebangsaan Filipina. Beliau adalah seorang yang berbakat.
Selain daripada menjadi seorang doktor, beliau juga merupakan ahli seni
pahat, penyair, penulis drama dan pengarang novel. Beliau boleh bertutur dalam
bermacam-macam bahasa: Tagalog, Melayu, Cina, Arab, Ibrani, Inggeris, Jepun, Sepanyol,
Itali, Portugis, Latin, Perancis, Greek, Russia, Sanskrit dan dialek-dialek
Filipina yang lain.
Organisasi
Liga Filipina
La Liga Filipina adalah usaha yang paling signifikan dan jauh jangkauannya dari Rizal di pembangunan bangsanya, The indios, sebuah negara ia mengusulkan, bisa tidak hanya asli Filipina, tetapi juga warga negara Filipina.
La Liga adalah organisasi pertama dalam sejarah Filipina untuk "menyatukan seluruh Nusantara" dan menciptakan "kompak dan homogen" masyarakat dari masyarakat suku tua dari provinsi Batanes ke provinsi Sulu, berdasarkan kepentingan bersama dan "perlindungan bersama."
La Liga Filipina adalah usaha yang paling signifikan dan jauh jangkauannya dari Rizal di pembangunan bangsanya, The indios, sebuah negara ia mengusulkan, bisa tidak hanya asli Filipina, tetapi juga warga negara Filipina.
La Liga adalah organisasi pertama dalam sejarah Filipina untuk "menyatukan seluruh Nusantara" dan menciptakan "kompak dan homogen" masyarakat dari masyarakat suku tua dari provinsi Batanes ke provinsi Sulu, berdasarkan kepentingan bersama dan "perlindungan bersama."
Konsep Rizal nasionalisme dan bangsa didasarkan pada loyalitas kepada nusantara, tidak ke Spanyol. Dan tuntutan yang kaku: kesetiaan tidak egois, bertanggung jawab dan moral yang diatur oleh hak dan kewajiban timbal balik. Tidak kurang, seperti Rizal bertanya, "Apa gunanya kemerdekaan jika budak dari hari ini akan menjadi tiran besok?"
Rizal merupakan pelopor sebuah masyarakat yang terbuka, berbanding dengan tanggapan orang mengenai beliau sebagai seorang ahli revolusi kemerdekaan. Sebagai ketua gerakan Propaganda Movement pelajar-pelajar Filipina di Sepanyol, beliau telah menyumbang beberapa rencana kepada suratkhabar La Solidaridad di Barcelona dengan agenda-agenda yang berikut:
- Filipina menjadi salah satu provinsi Sepanyol
- Perwakilan di Cortes (Parlimen)
- Paderi-paderi Filipina dan bukan paderi Sepanyol di gereja di Filipina
- Kebebasan berhimpun dan bersuara
- Hak yang sama di sisi undang-undang (untuk rakyat Filipina dan penguasa Sepanyol)
Jikalau
usulan ini diterima, novel yang dikarang Rizal boleh dibenarkan oleh kerajaan
untuk disebarkan kepada orang awam. Namun penjajah Sepanyol tidak bersedia
menerima pendapat Rizal dan apabila beliau pulang ke Manila pada 1892, beliau
dituduh ingin menggulingkan kerajaan dan dibuang ke Dapitan, Mindanao.
Rizal sekali
lagi dituduh bersubahat oleh kerajaan kolonial apabila sebuah gerakan
kemerdekaan, Katipunan cuba untuk memberontak. Rizal ditangkap dan
dihukum atas tuduhan hasutan (sedition). Rizal menerima hukuman tembak
sehingga mati dari skuad penembak dan akan berlansung di Bagumbayan (kini Rizal Park, di Manila. Beliau diberi peluang untuk menghindari
hukuman tersebut dengan berkhidmat sebagai doktor di Cuba , namun beliau menolak tawaran itu.
Sehari sebelum hukuman dijatuhkan, beliau telah mengarang sajak, "Mi Último
Adiós" (Selamat tinggalku yang
Terakhir). Jose Rizal, bersama Mohandas Gandhi dari India dan Sun Yat-sen dari
Taiwan boleh dianggap sebagai ketua-ketua kemerdekaan Asia yang ulung.
Hari
peringatan kematian Jose Rizal adalah 30 Disember
dan adalah hari cuti di Filipina. Petikan daripada surat terakhirnya: Prof. Fernando Blumentritt -
Saudaraku,
apabila anda menerima surat ini, saya telahpun meninggal. Besok pada pukul 7,
saya akan ditembak: tetapi saya tidak bersalah dari jenayah pemberontakan....
My dear Brother, when you receive this letter, I shall
be dead by then. Tomorrow at 7, I shall be shot; but I am innocent of the crime
of rebellion...
Di mata orang lain, Rizal meninggal adalah sebuah "kegagalan," hanya korban lain dari rezim brutal. Di mata orang Filipina, ia meninggal dengan cara Kristus telah mati. Rizal memberikan hidupnya untuk menebus Filipina.